Do czego służy instalacja gazowa?

Instalacja gazowa ma spore grono fanów. Montaż gazu w samochodzie należy do bardziej popularnych rozwiązań na zminimalizowanie kosztów paliwa. Pojawiają się też głosy krytyki tego rozwiązania. W tym artykule opowiemy więc nieco więcej o instalacji gazowej.

Instalacja gazowa Wrocław radzi — jaki system LPG wybrać?

Gaz od dłuższego czasu w Polsce jest chętnie wybieranym zamiennikiem dla benzyny. Na przestrzeni lat zasady działania instalacji znacznie się zmieniły. Obecnie możemy wyróżnić aż V generacji instalacji LPG. Oto charakterystyka każdej z nich:

Instalacja gazowa I generacji jest najstarszym i najprostszym system instalacji LPG. Nie zawiera ona elementów elektronicznych. Tę generację stosuje się w samochodach z zasilaniem gaźnikowym. To tanie rozwiązanie, ale jednocześnie najmniej precyzyjne i ekonomiczne. Instalacja gazowa II generacji – ta generacja wyposażona jest już w moduł elektroniczny, ale nie poleca się jej w przypadku nowoczesnych silników. Stosowana jest zwłaszcza w silnikach, które wyposażone są w jedno i wielopunktowy wtrysk benzyny z katalizatorem oraz sondą lambda. Instalacja gazowa III generacji – to opcja najmniej popularna i najrzadziej spotykana. Dedykowana jest do samochodów z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Instalacja gazowa IV generacji — gaz sekwencyjny. Z tą instalacją możemy spotkać się najczęściej. Wyróżnia się bezawaryjną pracą silnika, ale wymaga paliwa o najwyższej czystości. Ponadto instalacja ta jest wielopunktowa i zasilana gazem w fazie lotnej przy pomocy elektronicznie sterowanych wtryskiwaczy. Instalacja gazowa V generacji  to instalacja wtrysku sekwencyjnego gazu w fazie ciekłej. Ma ona szereg zalet, ale jednocześnie wysoką cenę. Jeśli system jest zamontowany prawidłowo, nie występują straty mocy, czy też niekorzystny wzrost spalania. Powinno się tankować gaz wysokiej jakości, aby jej wydajność zawsze była na najwyższym poziomie.

Instalacja gazowa — Wrocław. Jakie są wady i zalety instalacji gazowej?

Do zalet można zaliczyć:

  • oszczędność – im więcej jeździmy, tym więcej możemy zaoszczędzić
  • możliwość alternatywnego zasilania pojazdu — możemy dowolnie przełączać się z benzyny na gaz, dlatego zasięg auta się zwiększa przy jednym zatankowaniu
  • silnik pracuje płynniej, co szczególnie istotne podczas jazdy w mieście

Wady instalacji LPG:

  • musimy być przygotowani na dość duży jednorazowy wydatek – szacuje się, że inwestycja zwróci się po około 20 000 km
  • konieczność znalezienia w samochodzie dogodnego miejsca na zbiornik z gazem.
  • w niektórych parkingach podziemnych jest zakaz wjazdu w przypadku aut z instalacją gazową. Mimo wszystko prawo polskie nie ma konkretnego przepisu, który na to wskazuje — nie jest to jednak reguła
  • wszystkie szacunki wskazują, że auto na gaz spala zazwyczaj od 15 do 20% więcej gazu niż benzyny. Dlatego powinniśmy wziąć pod uwagę, że może być konieczne częstsze tankowanie.
  • zapłacimy nieco więcej za ubezpieczenie OC