Fotografia produktowa jest kluczowym narzędziem wykorzystywanym podczas sprzedaży produktów. Odpowiednie zdjęcia pomagają zaprezentować produkt w taki sposób, aby mówiąc językiem marketingowym – towary same się sprzedawały. Takie fotografie wykorzystywane są w sklepach internetowych, social mediach, katalogach, a nawet gazetach. Z racji tego, że fotografia produktowa, jako gałąź marketingu szybko się rozwija, zaprezentowanie produktu lepiej od konkurencji staje się coraz trudniejszym zadaniem. W związku z tym, co raz więcej firm i sklepów decyduje się na wykonanie profesjonalnej sesji produktowej, dlatego warto dowiedzieć się, ile kosztuje fotografia produktowa.
Dlaczego fotografia produktowa jest taka ważna?
Samo posiadanie dobrej jakości produktu oraz inwestowanie w rozwój marki, czyli to, w jaki sposób postrzegają ją konsumenci, nie jest wystarczające w szybko zmieniającym się rynku. Aby prześcignąć konkurencję, potrzebne są również odpowiednie zdjęcia produktów, które przekonają potencjalnych klientów do wyboru właśnie tej, a nie innej marki. Nawet najbardziej znane firmy, które posiadają silną pozycję na rynku i mają zbudowaną dobrą świadomość marki, inwestują w profesjonalne usługi fotografii produktowej.
Jakie są rodzaje fotografii produktowej?
Ceny, jakie można znaleźć u poszczególnych usługodawców, będą zależeć od kilku czynników. Pierwszym z nich jest typ fotografii produktowej. Wyróżnić możemy 4 podstawowe rodzaje:
- zdjęcia aranżacyjne – jest to typ fotografowania produktów, który na celu ma nie tylko pokazania go w odpowiednim świetle, ale również stworzenie historii wokół niego. Aby tego dokonać, wykorzystuje się różne scenerie oraz rekwizyty. Jest to najdroższy typ fotografii, ponieważ wymaga największego wkładu wysiłku oraz rekwizytów,
- packshot – czyli podstawowa sesja zdjęciowa produktu na jednolitym tle,
- flat lay – od packshotów różni się tym, że zdjęcia nie są wykonywane od frontu, lecz od góry. Zarówno zdjęcia packshot, jak i flat lay są najtańsze, ponieważ nie wymagają żadnych dodatkowych elementów,
- ostatni typ fotografii produktów dotyczy ubrań. Polega na tym, że fotograf ubiera manekina, a następnie podczas obróbki zdjęć usuwa jego obecność, dzięki czemu ubrania świetnie się prezentują, bez obecności rozpraszaczy.
Od czego zależy cena fotografii produktowej?
Ostateczna cena, jaką zaoferować może usługodawca za wykonanie sesji zdjęciowej będzie zależeć od:
- wybranego typu fotografii,
- ilości produktów,
- czasu przeznaczonego na wykonanie zdjęć,
- ilości zdjęć, które usługodawca ma przesłać klientowi,
- tego, czy wybór i obróbka zdjęć będą leżeć po stronie usługodawcy czy klienta,
- oraz finalnie od indywidualnych preferencji zlecającego wykonanie sesji produktowej.
Fotografia produktowa ceny
Wiemy już, co wpływa na ostateczną kwotę za wykonanie sesji zdjęciowej produktów przez fotografa. Do tego można spokojnie doliczyć wiedzę oraz doświadczenie i przede wszystkim renomę fotografa. Można jednak uśrednić ceny dostępne na rynku, które również będą inne pod względem geograficznym. Jaki jest więc cennik fotografii produktowej?
Fotografia produktowa – cennik
W województwie mazowieckim, małopolskim, łódzkim oraz lubelskim możemy spodziewać się cen w granicach od 36 do 43 złotych za obrobione zdjęcia produktowe w podstawowym typie. W tych województwach ceny są najniższe. Kolejny próg cenowy dotyczyć będzie województw: kujawsko-pomorskie, lubuskie, opolskie, podlaskie i świętokrzyskie. W tych regionach ceny za wykonanie takiej usługi wahają się w granicach od 37 do nawet 48 złotych. 38 – 46 złotych za obrobione zdjęcie produktowe to stawka, jaką znaleźć możemy najczęściej. Obowiązuje w regionach, takich jak: dolnośląskie, podkarpackie, pomorskie, śląskie oraz warmińsko-mazurskie. Warto zapoznać się z aktualnymi cenami, wpisując w wyszukiwarkę “fotografia produktowa – cennik” oraz nazwę miejscowości.
Ostatnim przedziałem cenowym, jaki napotkać możemy w poszukiwaniu odpowiedniego usługodawcy, jest 40 do 50 złotych. Taka stawka najczęściej pojawia się w województwach: wielkopolskie oraz zachodnio-pomorskie. Należy jednak pamiętać o tym, że są to ceny uśrednione i nieustannie ulegające zmianie, a im lepszy będzie fotograf, tym prawdopodobnie cena również wzrośnie. Jednak inwestując w tak kluczowe aspekty marketingu, inwestycja szybko się zwróci.